lördag 23 mars 2013

HELOMVÄNDNING

Hej hej!
Jag har flummat ur totalt senaste veckan. Looooove it!

Det har gått ungefär i denna ordning:
1. Insåg att jag behövde aktivt stressa ner
2. Läste om sur och basisk kost
3. Blötlade lite frön och nötter
4. Avskärmade mig ganska mycket från inputs som gjorde mig stressad - hejdååå
5. Började lyssna på klassisk musik (Bach rules!)
6. Hjärnan började tänka nya tankar
7. Läste ca 10 genusbloggar (Tack HanaPee världens bästa master som fått mig att börja bry mig om detta!)
8. Kände en himla massa känslor bland annat:

Vi är så upptagna med att stressa, träna, lyckas med allt, tänka på hur operfekta och dåliga vi är - att vi helt missat en massa saker som är VIKTIGT och som betyder någonting i det stora hela!

Skäms typ över denna blogg och allt nonsen jag spyr ut i den.
VEM BRYR SIG LIKSOM?

Här kommer några intressanta saker:


Och från Lady Dahmer fick jag med mig lite ord som även om de lite går emot vad jag själv tycker 
(att vara tjock är inte hälsosamt, så krasst är det. Men det är inte hälsosamt att gå runt och stressa, hata sig själv och må dåligt över hur man ser ut heller...) 
så värmde de som en behaglig varm dusch (extra nice i detta fel-tempererade land) och fick ner min stresspuls några slag till;

" Jag frågar hellre om det egentligen är viktigt att vara det? Snygg alltså? Eller smal? Kan man inte bara få vara tjock? Eller ful? Och inget mer med det liksom? Gör det nåt, egentligen?


Inte fan bryr vi oss om människorna vi hänger med är fula som stryk eller tjocka som grisar. Det gör nämligen ingen annan heller, jag lovar. Man kan vara tjockast och fulast i hela världen och folk som tycker om en kommer fortsätta tycka om en ändå. (Och ska vi vara krassa så syns det att vi är tjocka, oavsett om vi har baddräkt eller ej. Ingen kommer bli överraskad liksom.) DET ÄR OK ATT VARA FUL! Det gör ingenting!"


Alltså detta är en liiitet litet axplock av det jag hittade igår när jag surfade omkring i typ 8 timmar på olika bloggar med temat genus. 
Orkar knappt ens bli upprörd?
Men känner att jag verkligen vill bli mer genusmedveten - varför är inte genuskunskap en obligatorisk kurs i skolan? Det här är APviktiga frågor - för ALLA!

Och ikväll är det earth hour! Jag tycker man ska stänga av ALLT som går på elektricitet (dvs dator/ipad/TV etc) och passa på att UMGÅS med de man har omkring sig! 
Här hemma kommer det tvångsspelas sällskapsspel, om jag får som jag vill!



Vet ej vad det kommer bli av detta men fy sjutton vad bra jag har mått av att skifta fokus och intressera mig för någonting annat ett tag! (tolkas ej som att jag ska sikta mot att bli sumobrottare däremot kanske jag börjar grodda frön och äta mindre kött, handla ett klädesplagg på secondhand och sluta ge mina vänner och bekanta komplimanger för hur de ser ut - för att det känns rätt och för att jag och världen mår bättre av det!)

Men hörrni... Livet är NU och trots att gårdagens härlighet gör sig påmind så ska jag ut och njuta av solskenet! Snart....
Kanske....

;)


Här är en till schön Bach-låt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar